Friday, April 13, 2012

Nazca Lines di Peru

Sebuah pasukan penyelidik dari Jepun kembali mencari gambar di permukaan bumi, tepatnya di dataran Nazca, Peru. Satu gambar seperti muka manusia dan satu lagi seperti seekor binatang. Kawasan yang ditetapkan UNESCO sebagai Tapak Warisan Dunia ini memang sebelumnya dipenuhi oleh ribuan geoglif, atau gambar di permukaan bumi. 


Penemuan ini menambah kaya koleksi misteri yang diduga dibuat antara 200 tahun hingga 600 tahun sebelum Masihi itu. Yoichi Watanabe, Dekan Fakulti Budaya dan Sains Sosial Universiti Yamagata menyatakan, gambar muka manusia itu berukuran panjang 4,2 meter dan lebar 3.1 meter. Para penyelidik memastikan ada penampakan seperti dua mata, sebuah mulut dan telinga kanan. Geoglif satu lagi, kelihatan seperti seekor binatang.Panjangnya 2,7 meter dan lebar 6,9 meter. Meski gambar sudah ditemui, namun tarikh pembuatan pasti kedua geoglif ini belum diketahui.

Pasukan penyelidik Jepun ini mula mengkaji laman web ini sejak Ogos 2010 lalu atas izin dari Kementerian Budaya Peru. Mereka akan mencari hubungan antara geoglif ini dengan sebuah kuil purba di dekatnya. Penemuan geoglif ini tidak melalui carian angkasa kerana ukurannya terlalu kecil.Ini berbeza dengan 15.000 paparan lain yang berukuran raksasa sehingga boleh dilihat dari luar angkasa, termasuk melalui Google Earth. 

Sebagai maklumat, Nazca terletak di selatan Peru, 400 kilometer dari Ibukota negara itu, Lima. Garis dan bentuk-bentuk aneh di Nazca ini telah lama menjadi tarikan. Oleh UNESCO, pada tahun 1994, kawasan ini ditetapkan sebagai Tapak Warisan Dunia. Di kawasan ini sebelumnya dipenuhi oleh ribuan geoglif, atau gambar di permukaan bumi. 

Penemuan dua geoglif di atas menambah kaya koleksi misteri yang diduga dibuat antara 200-600 tahun sebelum Masihi itu. Sejak Ogos 2010, atas izin dari Kementerian Budaya Peru, pasukan penyelidik Jepun tengah mengkaji laman web tersebut. Mereka juga akan mencari hubungan antara geoglif ini dengan sebuah kuil purba di dekatnya.

Apa pun hasil kajian dan dapatan ahli-ahli sains ini,semua kejadian adalah atas kehendak Allah juga.Hanya Dia yg maha Esa saja yang mengetahui apakah kejadian sebenar dari misteri yang tidak terungkapkan ini.

sumber

No comments:

Post a Comment