Sunday, December 2, 2012

Aung San Suu Kyi

Aung San Suu Kyi, adalah anak ketiga kepada Pengasas Burma dan merupakan ikon demokrasi. Ketika ini beliau sedang menuju pembebasan setelah menghabiskan 15 tahun daripada 21 tahun tempoh sekatan yang dikenakan ke atasnya.
Suu Kyi( tengah) bersama ibu bapa dan adik-beradiknya
Aung San Suu Kyi dilahirkan pada bulan Jun 19 haribulan, tahun 1945.Bapa Suu Kyi adalah Bapa kemerdekaan Burma, Jeneral Aung San.Ibunya Khin Kyi bertugas sebagai jururawat.Aung San dibunuh pada Julai 1947, 6 bulan sebelum tarikh kemerdekaan negaranya. 
Suu Kyi dan suami Michael Aris semasa muda.

Suu Kyi meninggalkan Burma pada tahun 1960 mengikut ibunya yang bertugas sebagai duta Burma di Delhi. Berkahwin dengan suaminya Michael Aris, seorang ahli akademik warganegara British pada 1972. Dengan Michael Aris,Suu Kyi mendapat dua anak, Alex dan Kim. Pasangan ini menghabiskan kebanyakkan masa mereka tinggal di beberapa negara seperti Bhutan, England, Japan and India kerana komitmen kerja Michael.Pasangan ini hidup bahagia sehinggalah Suu Kyi kembali ke Burma pada 1988 untuk menjaga ibunya yang sakit tenat.

Malangnya Suu Kyi ditangkap oleh diktator Burma ketika itu Ne Win yang menjadi pemerintah dengan merampas kuasa pada tahun 1988. Suu Kyi dituduh mendalangi pemberontakan terhadap pemerintah yang mengakibatkan kehilangan ribuan nyawa rakyat Burma.Pada ketika ini Suu Kyi menjawat Setiausaha Agung parti NLD. Suu Kyi mula dikenakan tahanan rumah pada 1989.


Banglo tempat tahanan Suu Kyi
Pemerintah Tentera mengadakan pilihanraya pada bulan May 1990 dimana parti yang diwakili Suu Kyi, NLD (National League for Democracy) menang dengan majoriti besar  meskipun ketika itu Suu Kyi sedang menjalani tahanan rumah di banglonya yang terletak di pesisir Tasik Inya lake di Yangon.                              


Kronologi Hidup;


April 1988 kembali keRangoon untuk menjaga ibunya yang sakit tenat.
8 Ogos 1988 Kebangkitan rakyat akibat tekanan pihak Junta tentera yang mengakibatkan beribu kematian
24 September 1988 Menjadi setiausaha parti politik NLD.
Julai 1989 Dijatuhkan hukuman tahanan dalam rumah untuk pertama kali.

Mei 1990  parti Suu Kyi ;National League for Democracy(NLD)menang pilihanraya.Namun dinafikan oleh pihak tentera.
Oktober 1991 Dianugerahkan hadiah  Nobel Keamanan.
Oktober 1995 Dibebaskan dari tahanan rumah tetapi dengan batasan.
Mac 1999 Suami Suu Kyi, yang tidak ditemuinya selama 4 tahun mati akibat kanser.
September 2000 Sekali lagi mendapat perintah tahanan rumah setelah didapati bersalah melakukan perjalanan haram ke bandar Mandalay.

Mei 2002 Dibebaskan dari tahanan rumah.
Mei 2003 Dipenjara selepas berlaku pertempuran ganas antara pengikut parti NLD dan juta tentera.
September 2003 dibenarkan pulang tetapi tetap dalam tahanan.
Mei 2008 Penahanan rumah dilanjutkan sementara menunggu perbicaraan.
Ogos 2009 Dijatuhkan hukuman 18 bulan tahanan rumah.
Februari 2010 Mahkamah Tinggi menolak permohonan rayuan tahanan Suu Kyi.
7 November 2010 Burma mengadakan pilihanraya pertama selepas 20 tahun. arti yang mendapat sokongan junta tentera;Union Solidarity dan Development menang dalam pilihanwaya tersebut.
11 November 2010 Permohonan terakhir Suu Kyi bagi rayuan pembatalan penahanan rumah sekali lagi ditolak.


Suami dan anak-anak Suu Kyi menerima anugerah Nobel Keamanan pada 1991 bagi pihak nya.
  Suu Kyi tida pernah mendapat keadilan dalam lawatan semasa penahanannya oleh junta tentera.Suu Kyi dihalang bertemu dengan keluarganya.Anak-anak Suu Kyi, Alexander dan Kim serta suaminya Michael Aris tidak pernah berpeluang menemuinya semasa dalam tahanan. Malang  sekali lagi menimpa Suu Kyi apabila suami yang dicintai meninggal dunia akibat kanser pada Mac 1999. 

Alex, Suu Kyi dan Kim
Bersama di Nara Deer Park, Jepun





~sumber~


No comments:

Post a Comment